Spoedklus?

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Data analyse

Verspil geen budget,
start met data!

Leer je doelgroep (her)kennen en geef je mediabudget efficiënt uit

Terug naar alle blogberichten

Benieuwd hoe wij jou verder kunnen helpen?

Home Blog Verspil geen budget, start met data!

Je wilt campagne voeren voor jouw dienst of product, maar je weet niet precies wie jouw doelgroep is en waar deze zich bevindt. Via bestaande online kanalen kun je immers niet targeten op individuen met een bepaalde mentale of fysieke aandoening. De bekende tech-bedrijven mogen deze gegevens simpelweg niet verzamelen i.v.m. de privacywet. En gelukkig maar, want je wilt tenslotte niet dat jouw medische dossier toegankelijk is voor bedrijven als Google en/of Facebook.

Door slim gebruik te maken van beschikbare data kun jij je doelgroep alsnog leren (her)kennen en kan jij je mediabudget efficiënt uitgeven. Wil je weten hoe? Lees dan vooral verder.

Herkennen

Om te bepalen via welke kanalen en met welke communicatieboodschap jouw doelgroep bereikt én verleid kan worden, is eerst inzicht nodig in wie die doelgroep nou precies is. Misschien is er wel data beschikbaar die jou kan helpen in deze zoektocht. Wij denken graag met je mee, want er is (online) meer data beschikbaar dan je denkt.

Als voorbeeld zie je hieronder een kaart van Nederland, waarin zichtbaar is welke zorgverzekeraar het grootste marktaandeel heeft per gemeente. Jij weet als marketeer met welke zorgverzekeraar je contractafspraken hebt.

1

De kans is groot dat je online audience niet converteert wanneer hij/zij bij een zorgverzekering is aangesloten die jouw dienst of product niet vergoedt. Dat kan slimmer! Voor dit blog gaan we ervan uit dat jouw doelgroep bestaat uit Menzis-verzekerden.

Welke data is nog meer beschikbaar?

We hebben al relevante (publiekelijke) informatie beschikbaar. Hoe gaan we deze verrijken en vergelijken met andere (openbare) data, om zo jouw marketingdoelgroep verder te specificeren én uiteindelijk tot zogenaamde Buying Persona’s te komen? Dit doen we met behulp van:

  • Postcode segmentatie systeem van Happy Data
  • Postcodes uit klantenbestand m.b.t. jouw dienst of product

Postcode segmentatie systeem van Happy Data

Happy & Healthy werkt nauw samen met alle team units binnen Happy Horizon en zo ook met Happy Data. Happy Data heeft van alle 460.000 postcodes in Nederland ruim 250+ kenmerken verzameld waarmee uitspraken gedaan kunnen worden over de 7,6 miljoen huishoudens binnen deze postcodegebieden.

Met deze gegevens zijn typeringen/beschrijvingen van groepen klanten gemaakt in de vorm van Buying Persona’s. Deze Buying Persona’s bestaan uit 9 hoofd-persona’s, die kunnen worden onderverdeeld in 42 sub-persona’s. De persona’s geven jouw klantgroep(en) een gezicht, zodat je een relevante communicatiestrategie en passende campagne kunt ontwikkelen.

Postcodes uit jouw klantenbestand

Door de tijd heen bouw je een klantenbestand op met gegevens. Om jouw potentiële doelgroep te vinden, hebben we slechts de postcodes (PC6) nodig van klanten die eerder jouw dienst of product hebben afgenomen.

Vervolgens vergelijken we de postcodes van jouw klanten met de data uit het postcode segmentatie systeem. Hiermee kunnen we inzicht geven in de kenmerken van jouw klanten in de vorm van klantprofielen en look-a-likes. Hoe meer records (postcodes) wij aangeleverd krijgen, des te nauwkeuriger zijn de inzichten.

Deze methode en analyse is overigens volledig ‘AVG-proof’ aangezien we niet over persoonsinformatie beschikken en de uitkomsten zijn ook niet terug te herleiden naar personen.

Klantprofielen

Om klantprofielen aan te leveren vergelijken we dus postcodes van huidige klanten met de data (250+ kenmerken) uit het postcode segmentatie systeem. Deze data wordt vervolgens gecombineerd met de dekking en spreiding van, in dit geval, Menzis-verzekerden. Het resultaat is een lijst met postcodes waar huishoudens wonen die het meest overeenkomen met huidige klanten én een hoge kans hebben om Menzis-verzekerd te zijn.

Bereiken & Verleiden

Door middel van data kunnen we de doelgroep in kaart brengen (o.b.v. postcodes) en we weten waar deze zich bevindt. Vervolgens moeten we gaan bepalen via welke kanalen we de doelgroep het beste kunnen gaan bereiken. Bestaat de doelgroep uit jonge of uit oudere mensen? Jonge mensen kun je bijvoorbeeld bereiken via Facebook en Instagram, waarbij ouderen vaak in minder mate gebruik maken van het laatstgenoemde kanaal. Daarnaast is het ook mogelijk om de aangeleverde postcodes te gebruiken voor de targeting in Google Ads. Denk aan search, display en video (YouTube) advertising.

Nadat we de juiste kanalen hebben geselecteerd, moet jouw doelgroep verleid worden om een gewenste actie uit te voeren. Samen met onze conceptontwikkelaars gaan we aan de slag met de creatives. Onderzoek van Google (Think with Google, 2018) wijst uit dat 70% van het succes van een campagne wordt bepaald door de boodschap en vorm van de creatives. Kortom, het gaat erom in de juiste context zichtbaar te zijn (juiste context = juiste doelgroep, juiste moment, juiste boodschap). Als we deze formule goed toepassen, dan weten we zeker dat we de doelgroep kunnen ‘verleiden’. Dit is nu tevens een stuk gemakkelijker omdat jij weet wie je doelgroep is, welke kenmerken zij hebben en omdat jouw doelgroep nu een gezicht heeft.

Benieuwd of we ook jouw klantgroepen in kaart kunnen brengen? Happy & Healthy helpt je mee inzicht te krijgen in je marketingdoelgroep en adviseert je graag over een slimme (online) campagne, zodat je doelgroep niet alleen herkend, maar ook bereikt én verleid wordt.

Klinkt dit voor jou interessant? Neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken!

1. Vektis Intelligence. Verzekerden in beeld 2019 – Inzicht in het overstapseizoen. Gepubliceerd in 2019: https://www.vektis.nl/uploads/Publicaties/Zorgthermometer/Zorgthermometer%20Verzekerden%20in%20Beeld_2019.pdf.

Vragen of interesse in voorbeeldcases?

Neem contact op met Cecile Wielens!
Cecile Wielens
Cecile Wielens Consultant Healthcare Marketing - New Business

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!