Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Teamfoto van Happy & Healthy

Resultaatgericht inzetten van social media advertising

Terug naar alle blogberichten

Benieuwd hoe wij jou verder kunnen helpen?

Home Blog Resultaatgericht inzetten van social media advertising

Nog relatief weinig bedrijven binnen de healthcare sector, maken gebruik van social media advertising. En wanneer dit wél wordt gedaan, is de kans groot dat dit niet op de meest optimale manier wordt ingezet. Met de meest optimale manier bedoelen wij het ‘resultaatgericht’ inzetten. In dit blog lees je welke werkzaamheden vereist zijn om het meeste uit je social mediacampagnes te halen.

Aantrekkelijke kanalen

We horen het vaak van bedrijven in de healthcare en de farmaceutische industrie: “Social media, daar kunnen we toch niet zoveel mee?”. Deze uitspraak is vaak onlosmakelijk verbonden met het feit dat bedrijven in de medische wereld gebonden zijn aan strenge wet- en regelgeving met betrekking tot (online) adverteren. Dit klopt, maar toch zijn er tal van mogelijkheden!

Facebook (en Instagram)

In de titel van dit kopje hebben we “en Instagram” bewust tussen haakjes gezet. Instagram is namelijk al een tijdje geleden (in 2012) overgenomen door Facebook. Het gevolg hiervan is dat adverteren op Instagram geïntegreerd is in het advertentieplatform van Facebook, oftewel de Facebook Business Manager. Dat betekent dat wanneer je wilt adverteren op Facebook je advertenties ook op Instagram geplaatst worden. Mocht je dit echt niet willen, dan kunnen we deze plaatsingen uitzetten. Echter is dit niet aan te raden. Wil je weten waarom wij dit adviseren? Lees dan vooral verder.

Facebook en Instagram zijn perfecte platformen om (potentiële) patiënten/cliënten te bereiken. Vaak is het Instagram-account gekoppeld aan het Facebook-account. Hierdoor zijn de persoonlijke instellingen van een gebruiker op beide platformen inzichtelijk om op te adverteren. Afhankelijk van de doelstelling van je campagne weten wij precies hoe de teksten, de vormgeving van advertenties en de Call-To-Actions (CTA) ingestoken moeten worden om de kans op een conversie te maximaliseren. Maar dit zijn niet de enige middelen om de kans op een conversie te verhogen. Hier straks meer over.

LinkedIn

LinkedIn is hét platform om medisch specialisten of andere zorgprofessionals te bereiken. Daarnaast geldt dat wij door onze ervaring ook voor LinkedIn-advertenties weten hoe deze vormgegeven moeten worden om aan te sluiten bij de doelgroep op dit platform.

Spotify

Ook Spotify kan interessant zijn om de doelgroep te bereiken. Sinds kort is Spotify namelijk ook een platform voor podcasts geworden. Spotify biedt hier zelfs gratis hosting voor aan. Met 2.9 miljoen betalende gebruikers in Nederland kan het dus heel interessant zijn om podcasts te ontwikkelen voor je doelgroep. Of dat nu consumenten, cliënten of patiënten zijn, of medisch specialisten. Door hier vervolgens een social media campagne omheen te ontwikkelen die naar de podcast leidt, zorg je ervoor dat het thema rondom jouw dienst of product gehoord wordt.

Algoritmes van Facebook en LinkedIn

Door de juiste vormgeving en aansprekende teksten kun je als adverteerder invloed uitoefenen om iemand op een advertentie te laten klikken. Een ander belangrijk middel om de kans op een klik te verhogen, is door het algoritme van Facebook en LinkedIn zijn werk te laten doen. Hoe werkt dat dan?

Aan de hand van de doelstelling die je kiest bij het inrichten van de campagne zal het algoritme de advertenties laten zien aan profielen die een hogere kans hebben om deze doelstelling te behalen. Denk aan het laten zien van een video in de tijdlijn aan profielen die gemiddeld vaker een video bekijken. Of het tonen van een advertentie om websiteverkeer te stimuleren aan profielen die gemiddeld vaker doorklikken. Het algoritme maakt hierbij gebruik van verzamelde data over het gedrag van een gebruiker.

Doormeten met Google Tag Manager

Je kunt je misschien wel voorstellen dat wat er gebeurt nádat een profiel geklikt heeft op een advertentie binnen Facebook of LinkedIn niet automatisch doorgemeten kan worden. De website waarop deze persoon terechtkomt, staat namelijk los van de social mediaplatformen. Facebook en LinkedIn kunnen alles binnen hun eigen platform doormeten, maar alles daarbuiten is buiten het beheer.

Om het meeste uit de kracht van de algoritmes te halen, is het essentieel dat doelen (gewenste acties) op de website worden doorgemeten. Heeft iemand bijvoorbeeld een whitepaper gedownload of een formulier ingevuld? Dit kan handmatig gemeten worden door het plaatsen van stukjes code op de website, maar dit kan ook met Google Tag Manager.

Een voorbeeld:

Farmaceut A weet niet precies wie de doelgroep is. Er is daarom afgesproken dat de LinkedIn-campagne gericht wordt op alle profielen met een ingestelde leeftijd tussen 18 en 65 jaar oud. De doelstelling is om zoveel mogelijk inschrijvingen voor een webinar te ontvangen. Dit wordt gezien als ‘schieten met hagel’ en er zal veel budget verspild worden.

Met behulp van het algoritme kan het budget veel efficiënter ingezet worden, maar dan heeft het algoritme wel extra informatie nodig. En dit kunnen wij bieden door middel van Google Tag Manager. We plaatsen hiermee namelijk een stukje code op het inschrijfformulier van het webinar. Daardoor is het mogelijk om LinkedIn te laten weten dat de gewenste actie (het inschrijven), nádat er op de advertentie is geklikt, is uitgevoerd. Hoe meer informatie LinkedIn krijgt van profielen die de gewenste actie op de website hebben uitgevoerd, hoe beter het algoritme in staat is om de advertenties te tonen aan profielen die een hoge kans hebben om hetzelfde te doen. Ditzelfde geldt ook voor Facebook.

Lookalike audiences

Wanneer een voldoende aantal profielen een bepaalde pagina heeft bezocht of een gewenste actie heeft uitgevoerd, kunnen deze profielen als het ware in een ‘bakje’ worden geplaatst. Vervolgens kunnen hier lookalike audiences van worden gemaakt. Dit zijn doelgroepen waarvan LinkedIn en Facebook weten dat ze veel lijken op de doelgroep die jij hebt verzameld. Dit kan dus heel waardevol zijn!

Doelen instellen met Google Analytics

Alles wat we doormeten met Google Tag Manager, en de resultaten die hierdoor inzichtelijk kunnen worden, moeten echter nog ingesteld worden in Google Analytics. Deze resultaten koppelen we handmatig aan doelen in Google Analytics.

Daarnaast gebruiken we voor alle advertenties die we inzetten UTM-codes. Dit zijn parameters die we achter de URL zetten.

Met behulp van UTM-codes kunnen we in Google Analytics onder andere zien hoeveel bezoekers er binnen zijn gekomen per advertentie en hoelang deze bezoekers gemiddeld op de website zijn gebleven. Vervolgens combineren we dit met de doelen (gewenste acties) die ingesteld zijn en kunnen we precies zien welke advertentie het beste gepresteerd heeft.

Testen en optimalisaties doorvoeren

Het is afhankelijk van het beschikbare budget hoeveel we kunnen testen en optimaliseren. We adviseren overigens altijd om een campagne te starten met meerdere advertenties. Wanneer je wilt adverteren op Facebook (en Instagram) adviseren we ook altijd om op beide platformen dezelfde advertenties te plaatsen.

We horen vaak van klanten dat zij al een idee hebben over wat ze willen laten zien in de advertenties (dit is natuurlijk goed), maar ook dat zij bepaalde advertenties willen plaatsen op Facebook en andere op Instagram. En dat raden wij juist af. Waarom? Het komt vaak onverwachts voor dat advertenties gericht op Facebook goed presteren op Instagram en vice versa.

We hebben dus één advies om de beste resultaten te behalen: probeer zo min mogelijk aannames te doen en test welke advertenties het beste werken. Zo’n 2 tot 3 weken na livegang kan al een duidelijk beeld geschetst worden van welke advertenties goed presteren en welke minder goed. De minst presterende kunnen dan uitgezet worden, zodat het resterende budget naar de best presterende advertenties kan gaan.

Een beter resultaat

Met een bepaalde inspanning en genoeg tijd kan iedereen een social mediacampagne in elkaar zetten. Het gaat er echter om of deze campagne het volledige potentieel behaald en of het budget wel zo efficiënt mogelijk wordt verbruikt. Hieronder nog een keer de vereisten om social media resultaatgericht in te kunnen zetten:

  • stel het juiste doel van de campagne in;
  • maak gebruik van het algoritme;
  • meet de gewenste actie door;
  • maak gebruik van lookalike audiences;
  • gebruik conversiedoelen in Google Analytics;
  • geef advertenties een UTM-code mee;
  • doe geen aannames;
  • test je advertenties en optimaliseer je campagne.

Wil jij meer weten over hoe wij social media advertising resultaatgericht kunnen inzetten voor jou? Neem dan contact met ons op!

Vragen of interesse in voorbeeldcases?

Neem contact op met Cecile Wielens!
Cecile Wielens
Cecile Wielens Consultant Healthcare Marketing - New Business

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!