Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Interview RTL Z Happy & Healthy

Interview RTL Z

Isabelle vertelt alle ins en outs van Happy & Healthy

Terug naar alle blogberichten

Benieuwd hoe wij jou verder kunnen helpen?

Home Blog Interview RTL Z

Op 14 november kwam RTL-Z op bezoek bij ons hoofdkantoor in Eindhoven voor de opnames van het programma ‘De Barometer’. In deze aflevering ligt de focus op de healthcare branche. Aan Isabelle de taak om de ins en outs van Happy & Healthy met RTL te delen. Bekijk de video of lees hieronder het gehele interview.

Wat speelt er in uw sector? Uit welke behoefte is het bedrijf ontstaan?

Innovaties binnen de medische sector volgen elkaar in rap tempo op. Zodra een innovatie of geneesmiddel is goedgekeurd voor de Nederlandse markt, begint het pas écht. Hoe weet een zorgverlener dat het middel bestaat? Voor welke indicatie en voor welke patiënten is het ontwikkeld? En hoe verhoudt het geneesmiddel zich tot andere (soortgelijke) geneesmiddelen?

Ditzelfde geldt voor nieuwe innovaties, zoals bijv. een bekkenbodemtrainer voor vrouwen of een bloedglucosemeter die continu in verbinding staat met een app op je smartphone. Hoe zorgen we ervoor dat jij als mogelijke gebruiker van het bestaan af weet en zelfs aankoop overweegt?

Marketingvraagstukken binnen healthcare en farma vragen om een unieke aanpak en vergen diepgaande kennis van de markt. Happy & Healthy is een marketing & communicatiebureau met een specialisatie in de healthcare sector. Wij zijn gevestigd in Eindhoven en in 2013 ontstaan vanuit een doorstart van het vroegere bureau Spring dat volledig focuste op de farmacie.

Wie zijn jullie en wat doen jullie?

Wij ontwikkelen (strategische) concepten, zetten campagnes op en denken met onze relaties mee over communicatie richting verschillende doelgroepen. Daarnaast zijn we onderdeel van Happy Horizon, een bureaugroep van meer dan 250 talenten die werkzaam zijn binnen vier verschillende expertises: data & strategie, creatives & experiences, media & campaign management en ICT & (web)development. Onze collega’s werken verspreid over 7 vestigingen in 5 steden.

Wie zijn jullie klanten?

We werken voornamelijk voor opdrachtgevers binnen de farma, maar ook voor aanbieders van medische hulpmiddelen of medische voeding, klinieken, ziekenhuizen en andere zorgorganisaties. De vraagstukken die klanten bij ons neerleggen zijn heel divers en variëren van strategisch tot uitvoerend. Zo ontwikkelen we grote campagnes met een mix van offline en online middelen waarbij we zowel creatief als inhoudelijk meedenken over de invulling.

Als het doel is om meer disease awareness te creëren, dan kan dit zich bijvoorbeeld doorvertalen in een online livestream op Facebook waarbij we middels een slimme online mediastrategie voor zoveel mogelijk zichtbaarheid zorgen.

Maar we werken ook samen met relaties waarvoor we met name design & productiewerkzaamheden uitvoeren. Denk hierbij aan design, content, en drukwerk voor bijvoorbeeld patiëntbrochures of leave behinds. Of de offline communicatie rondom een event.

Wat maakt jullie werk moeilijk?

Zoals net al kort benoemd is de markt waarin we actief zijn heel specifiek en kent deze een strenge wet- en regelgeving. Binnen deze markt hebben we te maken met veel verschillende stakeholders die elk een eigen benadering vereisen. Denk hierbij aan inkopers en beleidsmakers in ziekenhuizen, maar ook aan healthcare professionals zoals neurologen, MDL-artsen of oncologen. Daarnaast speelt ook de patiënt tegenwoordig een steeds grotere rol in zijn/haar eigen behandeling. Allemaal doelgroepen die vanuit hun eigen kaders benaderd dienen te worden. Het speelveld is dus allesbehalve eenvoudig en vraagt veel creativiteit.

Waarom denken jullie de beste kennis te hebben voor de campagnes die jullie doen?

Ons team bestaat uit een combinatie van mensen met een commerciële achtergrond en affiniteit met de healthcare branche én mensen met een medische achtergrond, zoals medische biologie, biomedisch wetenschappen of gezondheidswetenschappen. En we hebben ook collega’s die daadwerkelijk binnen de farmacie werkzaam zijn geweest.

Juist deze mix van achtergronden maakt dat wij als waardige sparringpartner voor onze klant dienen, zowel inhoudelijk als op commercieel vlak.

Onze opdrachtgevers hebben altijd één of twee vaste aanspreekpunten die -afhankelijk van het vraagstuk- intern de juiste specialisten aanhaken. Denk hierbij aan strategen, conceptontwikkelaars, vormgevers en online marketeers.

Happy & Healthy waarborgt de kaders, terwijl de specialisten lekker hun gang kunnen gaan. Dat zorgt voor hele verfrissende, creatieve uitkomsten. Zo kunnen we binnen de “af en toe” wat traditionele branche steeds vernieuwend en innovatief blijven.

Daarnaast hebben we belangrijke partnerships met bijv. Google, LinkedIn en Facebook, waardoor we continu op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen. In deze snelle wereld is het namelijk vooral op digital gebied belangrijk om up-to-date te blijven om voorop te kunnen blijven lopen.

Hoe wordt een campagne opgezet? Van begin tot eind.

Bij grote vraagstukken/campagnes werken we altijd volgens een bepaalde flow: herkennen, bereiken, verleiden.

Allereerst kijken we naar onze doelgroep: wat weten we over hen? Wat vinden ze belangrijk? Wat zijn behoeften? Is er al data beschikbaar of is aanvullend onderzoek nodig om de doelgroep nog beter te kennen?

Weten we wie we tegenover ons hebben? Dan wordt vanuit een integrale aanpak gekeken naar kanalen waarmee we de doelgroep kunnen bereiken, voornamelijk online maar binnen de healthcare sector ook nog offline. Er zijn bepaalde kanalen die bijvoorbeeld beter geschikt zijn voor healthcare professionals, terwijl andere beter werken voor patiënt/consument.

Als laatste kijken we hoe we de doelgroep kunnen verleiden tot de gewenste actie. In onze branche kan zo’n actie bijv. het aanvragen van een informatiepakket zijn, het inschrijven voor een nascholing of het downloaden van een whitepaper. Om de doelgroep te triggeren, ontwikkelen we vaak een creatief concept dat prikkelt en hen aanspreekt.

Toekomstbeeld

De toekomst? Medicijnfabrikanten komen steeds vaker en sneller met nieuwe doorbraken. Denk aan immunotherapie of CAR-T: een behandeling voor kanker, waarbij het eigen immuunsysteem een belangrijke rol speelt. Of denk aan de mogelijke doorbraken op het gebied van Alzheimer waar steeds meer over te horen is.

Ook Healthtech-bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond. Preventie en monitoring zijn tegenwoordig hot topics, dat zie je aan de populariteit van bijvoorbeeld Fitbits of zelftesten. Gezondheid in het algemeen is een steeds groter en belangrijker thema en mensen geven er steeds meer geld en tijd aan uit om uit te zoeken wat goed voor hén is.

Veel partijen spelen daar slim op in, maar het zorgt er ook voor dat ziekenhuizen gedwongen worden om na te denken over hún positionering. Het is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend om voor het dichtstbijzijnde ziekenhuis te kiezen.

Als Happy & Healthy helpen wij ook deze nieuwe partijen met het herkennen, bereiken én verleiden van hun doelgroep, zodat zij hun businessdoelstellingen behalen én om ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot de juiste informatie.

Vragen of interesse in voorbeeldcases?

Neem contact op met Cecile Wielens!
Cecile Wielens
Cecile Wielens Consultant Healthcare Marketing - New Business

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!