Binnen de farmaceutische sector werden traditioneel verkoopgesprekken gevoerd met behulp van gedrukte detailhulpmiddelen. Ook in deze sector groeit de vraag naar digitalisering. Dankzij het digitale karakter van een detail aid – een (interactieve) presentatie met belangrijke informatie over een product – kunnen wij helpen met het optimaliseren van de verkoopgesprekken. Onderstaand nemen we je mee in de fasen die we doorlopen om voor jouw bedrijf een passende detail aid te ontwikkelen!
Fase 0: Voorbereiding & Concept
Een goed begin is het halve werk! Dit spreekwoord is zeker van toepassing wanneer we een detail aid ‘from scratch’ gaan maken. Ook wanneer er een reeds bestaande detail aid beschikbaar is, zullen we Fase 0 (kort) doorlopen om te kijken of deze nog voldoet aan de huidige wensen. De volgende onderwerpen spelen een rol in deze fase.
Voorbereiding
We starten met het bepalen van de communicatie-, en salesdoelstellingen. Met andere woorden: wat en hoe gaan we communiceren om je doelen te bereiken? Denk hierbij aan het bepalen van de key messages, USP’s, de productstrategie en de positionering ten opzichte van concurrenten.
Daarnaast is het handig om te weten hoeveel calls of repgesprekken deze detail aid moet leveren. Ook vragen we je in deze fase na te denken over de functionaliteiten die je wilt gebruiken om dit te faciliteren. Afhankelijk van de gewenste output van een detail aid kijken we naar de opties. Wil je een klikbare PDF of een detail aid in (Veeva-)HTML, waarbij we ook data kunnen afvangen? We helpen je graag bij de keuzes en mogelijkheden.
Concept & inhoud
Wanneer we de communicatie- en salesdoelstellingen duidelijk hebben, kunnen we de story bepalen. Het zou zomaar kunnen dat één storyflow voldoende is om jou verhaal te kunnen vertellen aan je complete doelgroep. Of is het toch handiger om verschillende flows te maken, zodat je je bijvoorbeeld specifiek kan richten op een anesthesioloog en in een andere flow op een chirurg? Natuurlijk kan je ook een aparte flow maken per indicatiegebied.
Daarnaast gaan we samen met jou aan de slag met de content voor deze flow(s). We kunnen je helpen bij het implementeren van de key messages en bepalen welke informatie niet direct zichtbaar hoeft te zijn, maar wel belangrijk is om mee te nemen in bijvoorbeeld een pop-up scherm.
Debriefing
Nu we een aantal ontwerpen besproken hebben, kunnen we aan de slag met het functioneel ontwerp. Je ontvangt van ons een debrief met daarin een flowchart en de omschrijving van alle functionaliteiten per screen. Denk hierbij aan digitale HTML-functionaliteiten zoals animaties, links, pop-ups, back-up slides, de mogelijkheid om approved e-mails te sturen en meer.
Fase 1: Design
Zoals wellicht bekend, hebben we binnen de farma in veel gevallen te maken met branding guidelines. Dit hoeft ons gelukkig niet altijd te belemmeren. We kunnen vaak alsnog een fris en vernieuwd ontwerp neerzetten. Samen met jou maken we keuzes in de uitstraling van je detail aid, passend binnen de guidelines. Je ontvangt van ons in fase 1 eerst een voorstel voor een design alvorens we alle slides gaan opmaken.
Fase 2: Finaliseren
In fase 2 wordt de detail aid gefinaliseerd. We maken onderscheid tussen de volgende correcties:
- Content correcties: correcties op de inhoud van de slides
- Toevoegen of verwijderen van slides
Zijn de correcties doorgevoerd? Dan leggen we de laatste hand aan de design correcties. Dit betekent dat we alle screens gaan controleren op de posities van bijvoorbeeld headings en corpsgrootte.
Fase 3: Goedkeuring
Alles screens worden gevisualiseerd zoals het er uitziet op een iPad of tablet. Per slide rapporteren we voetnoten (referenties) en leggen we afkortingen uit. Dit wordt aangeleverd in een platte PDF. Daarnaast sturen we je een online link toe met een klikbare flow voor een levensechte beleving. Dit versnelt het goedkeuringsproces!
Ondanks dat we in Fase 0 zo veel mogelijk hebben proberen te ondervangen in content, kan het natuurlijk zo zijn dat er nog enkele aanpassingen vanuit je medical en/of legal afdeling komen tijdens het goedkeuringsproces. Wij voeren deze aanpassingen graag nog voor je door.
Fase 4: Programmeren
Indien je hebt gekozen voor een (Veeva-)HTML detail aid zullen wij ervoor zorgen dat de detail aid volledig geprogrammeerd wordt. We zetten het platte design om in een interactieve variant, waarbij we ook rekening houden met de data die je wilt afvangen. Na het programmeren kunnen je accountmanagers de detail aid gebruiken in zijn/haar salesgesprekken!
Wil je meer weten of ben je benieuwd naar voorbeelden? Neem dan contact met ons op. Wij vertellen je graag meer!
Vragen of interesse in voorbeeldcases?
Neem contact op met Cecile Wielens!