Spoedklus?

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Patiënten voor jou laten kiezen - Deel 2

Patiënten voor jou laten kiezen, hoe doe je dat?

Healthcare marketingtips - Deel 1

Terug naar alle blogberichten

Benieuwd hoe wij jou verder kunnen helpen?

Home Blog Healthcare marketingtips – Deel 1

Ik ben een patiënt, op zoek naar een zorgverlener. Ik word overspoeld met informatie: welke diensten worden aangeboden, wat zijn de kosten van die diensten, hoe wordt de zorgverlener beoordeeld? Wat doet er werkelijk toe bij het kiezen van een zorgverlener? Wat kan jij doen om ervoor te zorgen dat jij de zorgverlener bent die gekozen zal worden?

Verandering van de zorgsector

De laatste jaren zijn patiënten steeds meer betrokken bij hun eigen gezondheid dan voorheen het geval was. Er wordt hierbij veel waarde gehecht aan de ervaring (van anderen) met de zorg en bijbehorende gezondheidsresultaten. Dit brengt met zich mee dat we in de healthcare marketing meer kunnen leren van consumentgerichte sectoren. Houd in de gaten wat er in deze sectoren gebeurt en probeer de dingen die voor hen hebben gewerkt in te zetten in de gezondheidszorg.

Hoe trek je als zorgverlener gewenste patiënten aan en hoe maak je van dat eenmalige bezoek een patiënt die altijd zal terugkomen? In deze blog zullen enerzijds bestaande en evoluerende digitale trends en anderzijds de traditionele marketingtechnieken die vaak over het hoofd worden gezien beschreven worden.

1. Zorg voor goede content

De patient journey begint wanneer klachten zich voordoen. Bij lichte ziekte of letsel zal de patiënt waarschijnlijk naar zijn huidige, al bekende zorgverlener gaan. In sommige gevallen gaan patiënten echter op zoek naar een andere zorgverlener. Denk hierbij aan bijvoorbeeld verhuizing, of verwijzing naar een meer gespecialiseerde zorgverlener. Voordat deze patiënten een keuze maken, zullen ze zich meer gaan verdiepen in de poteniele zorgverlener(s). Dit is een fase waarop je gemakkelijk kan inspelen, mits je content op peil is.

We raden aan om in eerste instantie na te denken over de doelgroep: op welke patiënten richt je je, wat zijn hun kenmerken? Het is belangrijk om te beginnen met basiscontent, vervolgens kan er worden geëxperimenteerd of andere mogelijkheden voor jouw doelgroep kunnen werken.

  • Bloggen – Bloggen is een goede manier om potentiële patiënten te voorzien van educatief materiaal over de zorg die jouw praktijk biedt. Als je praktijk uitgebreide specialistische ervaring heeft, laat het dan zien! Daarnaast kan er bijvoorbeeld worden geschreven over trends in de zorgsector of nieuwsitems uit de praktijk.
  • Visuele inhoud – Maak de ervaring persoonlijk en investeer in fotografie en video’s. Foto’s en video’s van de zorgverleners, kantoormedewerkers en locatie zorgen voor een persoonlijke beleving.
  • Audio – Een andere vorm van persoonlijke inhoud is audio-inhoud. Denk hierbij aan podcasts die worden uitgezonden via SoundCloud en Spotify of gewoon te downloaden zijn via je eigen platform.
  • Updaten van oude content & zoekwoorden– Zorg ervoor dat voor de patiënt relevante zoekwoorden worden gebruikt in de content. Dit zorgt niet alleen voor een positieve gebruikerservaring, maar het helpt ook om (hoger) in de zoekresultaten te staan van bijvoorbeeld Google. Daarnaast is het goed om oude content regelmatig te updaten. Het zorgt ervoor dat je berichtgeving consistent is en dat zoekmachines de content als nieuw herkennen, waardoor je hoger komt te staan in de zoekresultaten.
  • FAQ – Richt een FAQ in. Hier kunnen bezoekers snel een antwoord vinden op alle veelgestelde vragen. Google zal deze antwoorden ook meteen tonen in als zoekresultaat.

Met bovenstaande tips verbeter je je SEO-positie, maar is dit voldoende om patiënten te laten kiezen voor jou als zorgverlener? Het zal bijdragen aan een beter resultaat, maar als je geen bezoekers naar je website kunt krijgen is het zinloos. Dus wat hebben we nog meer nodig om patiënten voor jou te laten kiezen?

2. Weet wat anderen over jou zeggen

Nadat de patiënt zich heeft georiënteerd rondom het bestaan van diverse zorgverleners, zal hij/zij zich verder verdiepen in de achtergrond van deze zorgaanbieders. Een belangrijke factor hierin is reputatie. Patiënten hechten een grote waarde aan hoe andere patiënten de zorg(verlener) ervaren hebben. Hier zijn diverse platforms voor opgericht. Denk bijvoorbeeld aan www.zorgkaartnederland.nl. Wat kan je eraan doen om je reputatie zo hoog mogelijk te houden? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het reageren op reviews – Stimuleer positieve reviews door je bezoekers te bedanken voor de reviews die ze geplaatst hebben. Ga daarnaast professioneel om met kritiek. Zoek uit wat er precies aan de hand is en hoe je het probleem kan aanpakken, communiceer dit ook richting de persoon die de review heeft achtergelaten.
  • Verzamel actief feedback – Verzamel waardevolle feedback over wat je als zorgverlener goed doet en wat er verbeterd kan worden. Dit kan bijvoorbeeld door het uitvoeren van toegankelijke enquêtes na een bezoek.

Ben je benieuwd naar wat er nog meer mogelijk is? Binnenkort zal deel 2 van deze blog volgen. Houd onze website in de gaten of volg ons op social media.

Vragen of interesse in voorbeeldcases?

Neem contact op met Cecile Wielens!
Cecile Wielens
Cecile Wielens Consultant Healthcare Marketing - New Business

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!