Spoedklus?

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Storyboard bij animatie

Een aansprekende animatie

9 handige tips!

Terug naar alle blogberichten

Benieuwd hoe wij jou verder kunnen helpen?

Home Blog Een aansprekende animatie – 9 handige tips!

Speel je ook met de gedachten om voor praktijkondersteuners of verpleegkundig specialisten een animatie te ontwikkelen die kan worden ingezet tijdens het spreekuur? Of wil je een complex proces vereenvoudigd toelichten in de vorm van een animatie, gericht op de healthcare professional zelf, of eventueel gericht op breed publiek?

Deze 9 tips gaan je zeker helpen.

1. Kies je doelgroep

Voor we starten met het ontwikkelen van een animatie, kijken we eerst naar je doelgroep. Wie is dat? Hebben we te maken met jonge patiënten aan wie we willen uitleggen wat hun ziekte en/of behandeling inhoudt? Of spreken we de specialist aan met een mode of action (MoA) van je medicijn? De doelgroep is bepalend voor alle keuzes die je in het animatietraject gaat maken.

2. Het hosten van je animatie

Als je animatie klaar is, wil je deze het liefst zo snel mogelijk onder de aandacht brengen. Goed dus om op voorhand al na te denken over een plek om je animatie te hosten. Geef je graag extra verdieping, maar bezit je nog geen website of landingspagina? Dan is dit hét moment om daarmee te starten. Heb je de intentie om meerdere animaties te maken en nog geen eigen YouTube kanaal? Ook dan helpen we je graag vooruit. Het is niet voor niks een van de meest gebruikte zoekmachines ter wereld.

Wist je trouwens dat er op YouTube nog heel veel kansen liggen? Vooral binnen de healthcare branche! Zo kunnen we middels de inzet van YouTube SEO zorgen dat jouw video bovenaan verschijnt in de zoekresultaten en daardoor meer views krijgt. Daarnaast kunnen we je bestaande video’s en animaties optimaliseren voor YouTube, maar ook data gedreven advies geven over content voor toekomstige video’s.

3. Houd je animatie kort en krachtig

Een lange film is alleen leuk in de bioscoop of op Netflix. Ga maar eens bij jezelf na; je bekijkt een informerende animatie en ziet ‘resterende speelduur 6:32’. Grote kans dat je afhaakt. Wees selectief en, zeker zo belangrijk, houd rekening met je doelgroep. Een animatie van 60 tot maximaal 90 seconden is vaak meer dan voldoende. Toch meer te vertellen? Overweeg dan gebruik te maken van interactieve video.

4. Zorg voor een heldere hoofdboodschap

In eerste instantie zal je vaak de neiging hebben om te veel informatie in een animatie of explanimation te proppen, terwijl het juist de kunst is deze informatie te vereenvoudigen, waardoor je hoofdboodschap duidelijk gecommuniceerd wordt. En dát in een tijdsbestek dat voor de kijker aangenaam blijft.

5. Maak een aansprekend script

Weten we wie je doelgroep is en wat je wil vertellen? Dan gaan we aan de slag met het schrijven van een strak script. Een aansprekend script is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je animatie: enerzijds dient het als leidraad van je verhaal, anderzijds vormt het de basis van de verbeelding.

6. Zorg voor een goede voice-over

Script goedgekeurd? Dan laten we de voice-over voor je inspreken. Soms wil men besparen op kosten en wordt een voice-over gezien als sluitpost, waarna wordt besloten ‘zelf’ als stemacteur op te treden. Dat kan dat natuurlijk prima als je een ervaren spreker bent, maar in veel gevallen doet dit afbreuk aan je animatie. Een goede professionele voice-over maakt je animatiefilm helemaal af.

7. Bepaal de juiste stijl

Voor we starten met animeren, dient er eerst een passende stijl ontwikkeld te worden. Kiezen we voor characters in een cartoon, wil je een 3D-animatie van bijv. het hart óf gaat je voorkeur uit naar een meer infografische stijl? Onze vormgever denkt graag mee bij het bepalen van een juiste stijl. Goed om te onthouden: de stijl die je kiest is bepalend voor de benodigde tijd voor ontwikkeling. Een stijl waarin je characters laat bewegen is arbeidsintensiever dan een infografische stijl.

8. Script en stijl gebundeld tot storyboard

Tijd om script en stijl samen te brengen op een zogenaamd storyboard. Hierop plaatsen we je script op een tijdlijn en ontwikkelen we per scène een passende visual. Een storyboard geeft inzicht in de beschikbare tijd per scène en zorgt daarmee voor een goede balans tussen script en beeld. Niet gek dus dat een animator het storyboard als uitgangspunt neemt voor de ontwikkeling van de animatie. Is het storyboard is goedgekeurd? Dan gaan we écht van start met animeren.

9. Breng je animatie onder de aandacht

Yes, je animatie is klaar! Tijd om hem onder de aandacht van het publiek te brengen. Hoe? Ook dat hangt natuurlijk af van je doelgroep. Staat jouw animatie in het teken van disease awareness, dan is social media een mooi kanaal. Trek je liever de aandacht van healthcare professionals? Dan kunnen we LinkedIn inzetten. Happy & Healthy adviseert je graag over een juiste aanpak, met geschikte kanalen en een boodschap die raakt.

Er komt dus onverwacht veel kijken bij het maken van een animatie. Wij hebben ruime ervaring in de ontwikkeling van animaties voor zowel patiënten als healthcare professionals en kunnen je volledig ontzorgen en adviseren. Dat doen we uiteraard samen met onze conceptontwikkelaars, copywriters, vormgevers en animators, zodat jij een animatie hebt die bewijst waarom ‘één beeld meer zegt dan 1000 woorden’.

Vragen of interesse in voorbeeldcases?

Neem contact op met Cecile Wielens!
Cecile Wielens
Cecile Wielens Consultant Healthcare Marketing - New Business

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!