Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Op zoek naar een healthcare marketingbureau?

Met deze 6 tips maak jij de juiste keuze

Terug naar alle blogberichten

Benieuwd hoe wij jou verder kunnen helpen?

Home Blog Met deze 6 tips maak jij de juiste keuze voor een healthcare marketingbureau!

Het nieuwe jaar is weer begonnen en jouw plannen voor 2020 liggen klaar. Nu alleen nog een bureau dat jouw marketingdoelstellingen omzet in concrete campagnes mét het juiste resultaat. Met onderstaande tips weet je waar je op moet letten als je een bureau in de arm neemt.

1. Een bureau dat meetbaar bijdraagt aan jouw marketingdoelstellingen

Jouw belangrijkste doel is het behalen van meetbare resultaten. De healthcare markt verandert en er is veel concurrentie. Healthcare professionals hebben een drukke agenda en patiënten worden steeds kritischer. Op een positieve manier de aandacht trekken is daarom belangrijk. Vraag een potentieel bureau altijd naar hun werkwijze en aanpak. Hoe vliegen zij een vraagstuk aan? Hoe brengen zij de doelgroep in kaart? En kiezen ze wel de juiste kanalen? Maar ook: hoe zorgen ze ervoor dat je opvalt? Als laatste wil je natuurlijk weten hoe resultaat binnen een campagne gekwantificeerd kan worden en hoe het bureau deze resultaten voor jou inzichtelijk maakt, monitort en optimaliseert gedurende het gehele traject.

2. Een bureau dat ervaring heeft binnen de healthcare sector

In de healthcare sector kun je niet zomaar aannemen dat ‘marketing marketing’ is. Marketingvraagstukken in deze specifieke branche vragen om een eigen benadering en vergen specialistische kennis. Binnen de healthcare marketing geldt een strenge wet- en regelgeving. Vraag daarom altijd naar casusvoorbeelden en relevante resultaten die overeenkomen met je eigen behoeften en doelstellingen. Het laatste wat je wilt is dat een bureau een concept presenteert dat niet past binnen deze wet- en regelgeving. Daarnaast zijn KPI’s  binnen farma vaak wat meer ‘soft’. Denk bijvoorbeeld aan inschrijvingen, aanvragen, of downloads. Het is belangrijk dat een bureau realistische verwachtingen schept.

3. Een bureau dat het speelveld kent

Binnen de healthcare markt heb je te maken met veel verschillende stakeholders. Denk hierbij aan inkopers en beleidsmakers in ziekenhuizen, maar ook aan specialisten zoals MDL-artsen, dermatologen of hematologen. Ook speelt de eindgebruiker tegenwoordig een steeds belangrijkere rol in zijn/haar behandeling. Allemaal partijen die vanuit hun eigen kaders benaderd dienen te worden. Het speelveld is dus zeker niet eenvoudig en vergt behoorlijk wat creativiteit. Een goed bureau kent de verschillende stakeholders en weet wat de onderlinge relatie is.

4. Een bureau dat de juiste taal spreekt

In een specifieke branche is het belangrijk dat de spelers in het team de juiste kennis hebben. Een sparringpartner op niveau waaraan je niet steeds opnieuw hoeft uit te leggen hoe jouw product nou precies werkt of wat een praktijkondersteuner precies doet, is daarom heel prettig. Vraag altijd naar de achtergrond van de verschillende medewerkers binnen het bureau. Als het goed is, hebben zij de medische kennis in huis en spreken ze dus ook moeiteloos de taal van jouw doelgroepen. De resultaten van medisch-wetenschappelijk onderzoek op de juiste manier bij de doelgroep brengen zou dan ook geen probleem moeten zijn.

5. Een bureau dat ontzorgt

Als marketeer heb je het druk. Het is dan ook vervelend als je, naast de huidige werkzaamheden, ook nog eens een schakel moet zijn tussen meerdere agencies en contactpersonen om te zorgen dat alle marketingactiviteiten op de juiste manier gecoördineerd worden. Jij wilt graag ontzorgd worden. Laat een full-service bureau hier nu net goed in zijn! Het is wel zo makkelijk als het strategisch concept of creatieve idee dat ontwikkeld is door een bureau ook door diezelfde club kan worden uitgerold. Met alle bijbehorende offline en online middelen. Van ontwikkeling tot implementatie, en van monitoring en optimalisatie tot rapportage. Op die manier hoef jij nergens meer naar om te kijken en kun je bij het geplande reviewmoment met een gerust hart aanschuiven. Is annoteren ook niet jouw favoriete job? Geen probleem, want voor een healthcare bureau is dit vaste prik. Check daarom altijd, afhankelijk van jouw specifieke behoefte, welke disciplines jouw toekomstige bureau precies in huis heeft, op welke manier ze alle activiteiten coördineren, en hoe goed ze jou dus kunnen ontzorgen!

6. Een bureau dat verrast

Leuk en goed hoor, al die healthcare kennis! Maar wat opvalt is dat een aantal farmabureaus toch wel een tikkeltje ouderwets is. Grote kans dat je een bureau tegenkomt dat op online vlak nou niet per se vooroploopt, waardoor je al snel opgescheept zit met een soortgelijke campagne als de vorige, en die daarvoor. Ben jij een marketeer die buiten de gebaande paden durft te treden, uiteraard wel met oog voor geldende wet- en regelgeving? Wil jij de blits maken met een vette campagne die ook nog resultaat oplevert? Zoek dan naar een bureau dat geen genoegen neemt met ‘best oké’. Jij bent op zoek naar een frisse club met verrassende ideeën en een vlotte hands-on uitvoering. Want juist binnen jouw branche is het belangrijk om op te vallen!

Vragen of interesse in voorbeeldcases?

Neem contact op met Cecile Wielens!
Cecile Wielens
Cecile Wielens Consultant Healthcare Marketing - New Business

Hoe kunnen we jou happy maken?

Laat het ons weten!